Panevėžio lietaus vaikai

Vaida Virbalaitė-Šablevičienė Panevėžyje ne tik kuria savo pačios meninius darbus, bet ir padeda kurti spalvingą ateitį autistiškiems vaikams ir jų tėvams.

Vaidos meilė menui prasidėjo Dailės akademijoje, po to ji ilgą laiką dirbusi leidybos bei reklamos srityse, bet supranta, kad jos širdis siekia kito kelio. Atėjo laikas permąstyti vertybes ir Vaida atranda dailės terapiją. Ši sritis suteikia jai galimybę ne tik save įprasminti, bet padėti vaikams, paaugliams ir suaugusiems.

Draugystė su Vaida prasidėjo projekto metu, kurio metu buvo organizuojami dailės terapijos užsiėmimai Panevėžio autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ bendruomenei.  Dailės terapija remiasi šia pagrindine hipoteze: žmogus kuria apie save, jis mene transliuoja save, vaizduoja informaciją, kuo ir kaip jis gyvena. Po kūrybinio proceso piešiniai ar kiti meno dirbiniai aptariami – tokiu būdu atrakinama daug naujos informacijos apie žmogų, kuri padeda jam pažinti ir priimti save, o autistiškų vaikų tėvams – nuosekliai dirbant pasiekti susitaikymą su vaiko diagnoze. „Refleksija užima didelę viso terapijos laiko dalį. Buvimas bendrystėje, kalbėjimas – ką matau, kaip jaučiuosi, klausimų uždavimas, atsakymų reflektavimas padeda gimti tiesai ir suvokimui. Tokiai terapijai pats žmogus turi būti pasiruošęs, turi būti motyvuotas, kitu atveju, sėkmės nesulauks“, – dalijasi Vaida.

Dailės terapeutės veikla Panevėžyje su autistiškais vaikais turi nepakeičiamą poveikį. Jos terapijos užsiėmimai ne tik skatina vaikų kūrybiškumą, bet ir padeda jiems išmokti svarbių gyvenimiškų įgūdžių: susikaupti, susitelkti prie darbo ir išreikšti save. Pirmasis tikslas, kurio siekia terapeutė, – kad autistiški vaikai išbūtų procese, užsiimtų kūrybine veikla nustatytą laiką. Nepaprastai svarbu tai, kad Vaida nesiliauja ieškoti naujų būdų, kaip prisitaikyti prie kiekvieno vaiko individualių poreikių ir sukuria saugią erdvę, kurioje vaikai jaučiasi laimingi, priimami ir mylimi.  „Dailės terapija taip pat gali padėti emocijų savireguliacijai. Po mokyklos vaikai grįžta su įvairiausiomis emocijomis, nes būdami tarp kitų, struktūrizuotame formalaus ugdymo procese, pavargsta ir sudirgsta. Terapijos metu svarbi savireguliacija, vėliau einama savęs pažinimo link. Požiūrio į vaiką pakeitimas yra didžiausia dovana ne tik vaikui, bet ir tėvams. Patys vaikai sau yra pakankami. Net jei yra matomi intelekto sutrikimai, vaikai, jei jiems yra sukurta saugi aplinka, būna laimingi, moka džiaugtis, lengviau adaptuojasi“, – sako specialistė.

Pabaigai galime drąsiai teigti, kad meniniai užsiėmimai yra vertinga vaikų ugdymo dalis, kuri gali padėti geriau suprasti save ir kitus, o tėvams geriau suprasti, pažinti ir priimti supančią aplinką ir savo vidinius išgyvenimus. Nuoširdžiai dėkojame Vaidai už jos nepaprastą darbą ir įnašą į autistiškų vaikų bei jų tėvų gyvenimus.

Daugiau apie Vaida Virbalaitę – Šablevičienę galite skaityti žurnalo „Lietaus vaikai” 18 numeryje.